Dry Needling

Dry needling is een vrij nieuwe behandelmethode van de Nederlanse fysiotherapeut. De methode is overgekomen uit de Verenigde Staten en wordt daar al jaren toegepast binnen de reguliere fysiotherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een 'droge' (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht. De 'droge naalden' die we bij de behandelingen gebruiken zijn exact dezelfde 'naalden' die de acupuncturist gebruikt. We zetten ze alleen op een andere manier in. Worden bij acupunctuurde energiebanen behandeld. Dry needling richt zich op de behandeling van stijve en/of pijnlijke spieren.

Hieronder een aantal veel voorkomende klachten die hiermee behandeld kunnen worden:
◦Lage rugpijn
◦Uitstraling in één of beide benen
◦Tenniselleboog
◦KANS/RSI-klachten (muisarm)
◦Frozen shoulder
◦Pijn in de billen, benen, kuiten & enkels.
◦Minder kracht in de spieren dan normaal.
◦Tintelingen in ledematen.
◦Pijnlijke of stijve gewrichten, waardoor u bepaalde bewegingen niet meer of nauwelijks nog kan maken.

Het inbrengen van het naaldje voelt u niet. Als de spierverharding wordt aangeprikt kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dat geeft kortdurend een soort kramp gevoel en kan gepaard gaan met wat lokale pijn en soms ook op afstand. Daarna ontspant de spier zich meestal direct. het kan voorkomen dat u wat gaat transpireren en dat u zich even vermoeid voelt, maar dat herstelt zich snel.